1. جامعه تعلیمات اسلامی
2. موسسه فرهنگی پیام غدیر
3..موسسه خیریه انفاق ثلث
4. ستاد مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه
یکی از موسسات حامی رشته علوم ومعارف اسلامی موسسه جامع تعلیمات اسلامی است که تاریخجه آن بر اساس آنچه در سایت موسسه(jte.ir/)درج شده جهت آشنایی بیشتر با این موسسه در ادامه آورده می شود.
تاریخچه جامع تعلیمات اسلامی
در سالهای تاریک و وحشتناک رژیم ستمشاهی ، در آنزمان که ایادی شرق و غرب دست در دست هم ، عنان گسیخته پیش می تاختند تا تار و پود اسلام را از جامعه ایرانی ، و از قلوب توده ی مردم ربوده و استعمار و استثمار را حاکم نمایند ، در آنروزهایی که بیم آن می رفت فحشا و فساد دست بر گریبان اقشار جامعه ، ندای ملکوتی نادیان حق را ، در همهمه شیطانی خود خنثی سازند ، مردانی از تبار ابراهیمیان ، با عزمی راسخ و قلوبی سرشار از بیم و امید ، به رهبری شیخ بزرگوار ، مرحوم حجت الاسلام حاج عباسعلی اسلامی از روحانیون مبارز و خطیبان منبر و محراب مساجد تهران ، تشکل جمعیت پیروان قرآن را ، با آرمان گسترش فرهنگ غنی و پربار اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله) و شیعه ی جعفری(علیه السلام)و بمنظور استحکام بخشیدن به پایه های علم و معرفت ، در سایه ی آموزه های قرآنی ، که هسته ی اصلی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی بود با پایمردی آقایان محمد فولادی ، حسین میرخان ، ابوالقاسم میزایی ، محمد رضا رجایی و عبدالحسین یوسف زاده بنیان نهادند.
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی اسلامی (ره)، آن عالم فرهیخته و دور اندیش ، ابتدا با عشق و ایثار پایان ناپذیر تشکیل کلاسها را بطور شبانه و در منزل خود آغاز نمود .
در سال 1322 هجری شمسی نام جمعیت پیروان قرآن به جامعه تعلیمات اسلامی تبدیل و در سال 1324 (ه .ش) طرح تاسیس مدارس روزانه به تصویب رسید و نخستین مدرسه ابتدایی بنام دبستان جعفری اسلامی تاسیس گردید .
پس از اندکی زمان تعداد مدارس جامعه تعلیمات اسلامی به 45 واحد آموزشی و پرورشی رسید که آقایان ابوالقاسم میرزایی ، حسین میر خان و محمد رضا رجایی بازرس این مدارس بودند .
در سال 1328(ه .ش) اساسنامه و مرامنامه ی جامعه تعلیمات اسلامی در 37 ماده و 9 تبصره تنظیم شد .
جامعه تعلیمات اسلامی موظف بود در قالبی اسلامی و غیر دولتی به تعلیم و تربیت نوباوگان و نوجوانان ، در ایران و خارج از ایران از آمادگی تا دانشگاه بپردازد ، همچنین چاپ کتاب و نشریه و تاسیس بیمارستان و یتیم خانه جزء برنامه این جمعیت قرار گرفت .
در سال 1330 (ه .ش) جامعه تعلیمات اسلامی بصورت موسسه ای قانونی و حقوقی به ثبت رسید و برای اداره ی آن ، هیئت مدیره ی مرکزی ، مدیرعامل ، هیئت مدیره ی استان ، هیئت مدیره ی واحد آموزشی تعیین گردید . هیئت امنای جامعه شامل 22 نفر و هیئت مدیره ی آن 5 نفر تعیین شدند .
در سال 1331 (ه .ش) جامعه تعلیمات اسلامی با انتشار مجله ماهانه به مدیریت مرحوم حسینعلی گلشن که مورد استقبال و توجه عام وخاص قرار گرفت به اعتبار خود قوام بخشید .
در سال 1340(ه .ش) جامعه تعلیمات اسلامی اردوگاهی در باغ کلارک کرج با همت جناب آقای دادگسترنیا دایر نمود و در همان سال نخستین شعبه مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در کرمانشاه تاسیس شد .
جامعه تعلیمات اسلامی در سال تحصیلی 51-52 با 182 باب مدرسه و 1400نفر نیروی انسانی و 35000 نفر دانش آموز به فعالیتهای فرهنگی و مذهبی خود ادامه داد . در مدت کوتاهی مدارس دخترانه و پسرانه در سال 1354 (ه .ش) به 185 واحد آموزشی رسید . در طول این سالها کتاب هایی با کوشش و توانمندی آقایان : آیت الله علامه محمد حسین طباطبایی ، محمد رضا رجایی ، حجت الاسلام محمد جواد باهنر و حجت الاسلام علی گلزاده غفوری تالیف و در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تدریس می شد .
برنامه ی تربیت معلم جامعه تعلیمات اسلامی از سال 1340(ه .ش) آغاز گردید و از توانایی های علمی و مذهبی و تعهد اساتید محترم شهید آیت الله دکتر سید محمد حسین بهشتی ، علامه محمد تقی جعفری ، آیت الله سید علی اکبر حسینی ، عبدالمجید رشید پور ، دکتر سید غلامحسین شکوهی ، دکتر احمد توانا ، خطیب دانشمند ، نویسنده و فیلسوف ، شهید آیت الله مرتضی مطهری و علی محمد کاردان بهره گرفت .
در سال 1353 با توجه به اوج مبارزه سیاسی و تبدیل مدارس جامعه تعلیمات اسلامی به پایگاه مبارزان و مخالفان دولت وقت ، این مدارس مصادره و درسلطه حکومت ستم شاهی قرار گرفت و کارکنان این مدارس به استخدام رسمی دولت در آمدند و فقط تعداد معدودی از این مدارس توانستند به کار خود ادامه دهند .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی دربهمن ماه سال 1357مدارس جامعه تعلیمات اسلامی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت .
در مرداد ماه1359 جامعه تعلیمات اسلامی مدیریت تعداد معدودی از مدارس خود رابا توجه به مصوبه ای از شورای انقلاب فرهنگی به دست آورد و در سال 1368 در پی تصویب قانون مدارس غیر انتفاعی جامعه تعلیمات اسلامی مبادرت به اخذ مجوز و احیای مجدد کلیه مدارس خود نمود .
جامعه تعلیمات اسلامی بر اساس بند 10 ماده 15 اساسنامه که در سال 1377 به تصویب رسید توانست در مدارس خود برای تامین نیازهای مالی به خود کفایی برسد.
در سال 1383 تعداد دانش آموزان مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در شهرهای تهران ، یزد ،بابل ، اردبیل ، تبریز ، همدان و مهریز به 10000 نفر رسید.
اساسنامه جامعه تعلیمات اسلامی در تاریخ 12/8/1368 توسط جناب آقای دکترحسین میر محمد صادقی مدیر عامل محترم وقت ، مجددا بازنگری ، ویرایش ، اصلاح و در 33 ماده و 16 تبصره تصویب و به ثبت رسید .
براساس اطلاعات موجود درنشریه درنگ چاپ بهمن ماه 1392 در سال تحصیلی 93-92 در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی 14317 نفر دختر و پسر در دوره های مهد ، ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم و حوزه علمیه مشغول به تحصیل می باشند .
مهد بازآموز 19 نفر دختر و پسر ، پیش دبستان ودبستان با7932 نفر دختر و پسر و دوره اول متوسطه 2432 نفر دانش آموز دختر و پسر و در دوره دوم متوسطه 3783 نفر دختر و پسر و درحوزه علمیه 151 نفر خواهر و در67 واحد آموزشی به ادامه تحصیل مشغول می باشند .
در مجموع این مدارس 2273 نفر نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری به خدمات تربیتی و فرهنگی اشتغال داشته اند.
امید است که این میراث فرهنگی و ارزشمند که حاصل پایمردی ها و فداکاری ها و شهادت های رادمردانی عاشق و از خود گذشته می باشد همچنان پربارتر و پویاتر به راه خود ادامه دهد و فرهنگ اصیل و غنی اسلام را در جامعه و در بین خانواده ها متبلور سازد. راهشان پر رهرو باد .
این موسسه توسط مرحوم حجت الاسلام حاج سید علی اکبر حسینی معروف به اخلاق در خانواده و مرحوم حاج حسن کرباسچی از معلمین موسسه فرهنگی علوی و حاج محمد علی سعیدی نژاد با هدف تعلیم و تربیت دانش آموزان متعهد ومتخصص در سال 1370 تاسیس گردید.
هیئت امنا وهیئت مدیره موسسه متشکل ازخیرین بوده و خدماتشان موسسه بصورت افتخاری و تبرعی می باشد. اموال موسسه در نهایت تحت نطر ولی فقیه مصرف خواهد شد
این موسسه دارای پنج واحد آموزشی با نام پیام غدیر به شرح ذیل می باشد.
تعداد دانش آموزان مدارس و دانش پژوهان مرکز تربیت معلم پیام غدیر جمعا 850 نفر می باشد.
یکی دیگر از موسسات حامی رشته علوم ومعارف اسلامی موسسه انفاق ثلث است که تاریخجه آن بر اساس آنچه در سایت موسسه انفاق ثلث(enfaghesols.ir) درج شده جهت آشنایی بیشتر با این موسسه در ادامه آورده می شود.
خیریه انفاق ثلث
موسسه خیریه انفاق ثلث مجموعه ای عام المنفعه و غیرانتفاعی است که به منظور دستیابی به اهـداف تعیین شده از کمـک های مادی و معنوی افـراد خیّر و نوع دوست بهره می گیرد و وابسته به هیچ تشکیلات دولتی، سیاسی یا حزبی نیست.
یکی از موسسین تاثیرگذار این مجموعه خطیب ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین مرحوم محمـدتقی فلسـفی بوده است که با کمک افرادی دلسوز، این موسسه را در سـال ۱۳۷۵هجری شمسی پایه گذاری کرده اند.
هیات امنای این موسسه از روحانیون و خیرین خوشنام کشور هستند که باعث اعتبار هرچه بیشتر موسسه می باشند.
فعالیت اصلی موسسه خیریه انفاق ثلث ترویج فرهنگ وصیت نامه نویسی و فرهنگ انفاق خصـوصاً در مورد ثلث مال می باشد کـه به لطف خـداوند متعال توفیـقات خـوبی در این زمینه ها داشته است.
باتوجه به فـرمایش امام راحـلمان حضـرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که فرمودند:
((گمـان نمیکنم عبـادتی بالاتر از خدمـت به محرومین وجود داشته باشد))، عمده ثلث ها و کمک های نقدی جذب شده موسسه، تحت نظر اهدا کننده، در جهت خدمت به محرومین مصرف می شود.
یکی از حامیان رشته علوم ومعارف اسلامی ستاد مدارس معارف وابسته به حوزه است این ستاد زیر نظر حوزه علمیه قم و به دستور آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور و با ماموریت ذیل راه اندازی شده است
ماموریت ها
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا . «احزاب 33»
كسانى كه پيامهاى خدا را مىرسانند و از او مىترسند و از هيچ كس جز او نمىترسند، خدا براى حسابكردن اعمالشان كافى است.
در زمان غیبت امام عصر حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عج) پاسداری از حریم دین و دیانت رسالتی بس سنگین و با اهمیت است که بر دوش علما، مجتهدین ، فقها و راس آنها ولی امر مسلمین (ولی فقیه) گذاشته شده است.
انجام فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر ، الگوسازی برای زندگی توحیدی و ارزش مدار ، حضور در کنار مردم در صحنه اجتماع و سنگر های مستحکم مساجد ، امر قضاوت ، مشاوره، وکالت ، ازدواج مسلمانان ، تحکیم مبانی فکری جوانان و نوجوانان و پاسخگویی به شبهات آنان ، تبلیغ و ترویج مبانی دینی در سطح اجتماع و ... از وظایف خطیری است که علاوه بر روحانیت انقلابی و دغدغه مند بر عهده تک تک افراد متدین و انقلابی بوده و تربیت شاگرد در مدارس وابسته به حوزه از این منظر بسیار با اهمیت جلوه می کند.
چیستی مدارس وابسته به حوزه :
بر مبنای مصوبه جلسه 794 مورخ3/6/88 شورای عالی آموزش و پرورش اساسنامه مدارس وابسته به دستگاه های دولتی وسایر نهاد های عمومی به تصویب رسید.
به موجب تبصره یک ماده 2 فصل دوم اساسنامه مذکور مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی ، مدرسه عالی شهید مطهری ، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد می توانند در قالب این اساسنامه و مفاد مصوبه جلسه677 مورخ 7/6/81 نسبت به تاسیس مدارس دبیرستان علوم و معارف اسلامی اقدام نمایند.
لذا با عنایت به مراتب فوق مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه در واقع کار سربازگیری برای جامعه عدل مهدوی و تربیت نیروی کارآمد برای حضور در صحنه انقلاب اسلامی را عهده دار می باشند.
در این مدارس دانش آموز با حضور در محیط مقدس و برانگیزاننده حوزه های علمیه از زلال قرآن و عترت بهره برده و از بزرگان علم و اخلاق الگو می گیرند. آنان با استفاده از محتوای غنی دروس رسمی رشته علوم و معارف اسلامی از سایر برنامه های آموزشی ، علمی ، تربیتی، بصیرتی و مهارتی حوزه های علمیه به معرفت می رسند.
در پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه دانش آموختگان مدارس وابسته به حوزه در صورت تمایل می توانند در حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند یا وارد دانشگاه یا شغل شوند.
در سال جاری مدارس وابسته به حوزه در مناطق 2و4و5و16تهران و شهرستان تربت حیدریه پروانه تاسیس گرفته و در حال راه اندازی است.
به امید آن که در هر شهر و منطقه کشور حداقل یک دبیرستان دخترانه و یک دبیرستان پسرانه وابسته به حوزه های علمیه تاسیس شود.
(( اللَّهُمَّ وَفِّقْنِا لِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَى ))